Bruggetjes bij W&T

Bruggetjes bij W&T

Bruggetjes bij W&T

Onlangs heb ik voor collega-techniekcoaches een workshop mogen geven over de wijze waarop het onderwijs binnen basisscholen plaatsvindt. Belangrijk onderwerp daarbij was de communicatie tussen enerzijds techneuten en anderzijds leerkrachten. In een spel waarbij abstracte voorwerpen moeten worden omschreven werd duidelijk dat de communicatiekloof tussen deze beroepsgroepen eenvoudig is op te lossen door het taalgebruik aan te passen. Een belangrijke brug om te slaan omdat we van leerkrachten verwachten dat zij nieuwe generaties naar een W&T-gerichte toekomst leiden.

Die brug wordt ook geprobeerd te slaan aan de hand van gastlessen in het primair onderwijs. Vaak “losse” lessen door mensen met een technische achtergrond bedoeld om samen met de leerkracht te geven. Vanwege geringe self-efficacy (gebrek aan zelfvertrouwen) bij de leerkracht gebeurt het nogal eens dat de gastdocent geheel zelfstandig de les uitvoert. De vraag is of een leerkracht met een dergelijke, veelal ontwerp-georiënteerde, les wordt geholpen om zelf op een goede manier Onderzoekend en Ontwerpend Leren te hanteren. Mijn tip: ga voor een maatwerk gastles, ingebed in een project of thema en laat die aansluiten op het antwoord op de onderzoeksvraag uit de groep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares