De onderzoeksvraag onder de loep

De onderzoeksvraag onder de loep

De onderzoeksvraag onder de loep

Een van de uitdagendste onderdelen van Onderzoekend en Ontwerpend Lerenn (OOL), voor zowel leerkracht als leerling, is hoe je met een groep leerlingen een goede onderzoekbare vraag formuleert. Je kunt meteen een hulpmiddel inzetten zoals het vragenmachientje, maar je kunt het ook via interactie met de groep doen en op die manier tegelijkertijd werken aan de 21e eeuwse vaardigheid ‘kritisch leren denken’ en bijvoorbeeld ‘samenwerken’. De mogelijke uitvoeringsstappen zijn dan:

  1. Inventariseer alle vragen, rijp en groen
  2. Baken af door het onderwerp kleiner en/of gerichter te laten maken
  3. Visualiseer dmv bijv. een mindmap of vragenmuur
  4. Laat de groep zelf criteria bedenken waaraan de vraag moet voldoen om onderzoekbaar te zijn
  5. In groepjes halen de leerlingen de overgebleven vragen langs de criteria en motiveren waarom deze wel of niet voldoen.

De uitdaging voor de leerkracht zit in de begeleiding van het proces met het prikkelen van de nieuwsgierigheid van de kinderen het stellen van de goede vragen ter stimulering. Een goede training OOL kan daarbij helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares