Status W&T in het PO

Status W&T in het PO

Status W&T in het PO

Het speelveld voor W&T in het basisonderwijs is diffuus en zonder centrale regie. In de praktijk zijn talloze initiatieven ontstaan. Veel po-scholen nemen deel aan uiteenlopende activiteiten op het gebied van W&T. Het aantal scholen dat W&T ook echt structureel heeft verankerd in het curriculum is nog beperkt. Scholen willen graag, maar hebben onvoldoende zicht op waar ze naar toe willen en hoe ze het moeten implementeren zonder het gevoel te hebben dat het er weer bij komt.

De organisaties die er zijn om ze van de juiste informatie te voorzien en te ondersteunen zijn divers. Zo kunnen ze o.a. een beroep doen op de 8 regionale netwerken van het Techniekpact en op een aantal initiatieven van samenwerkende universiteiten en het bedrijfsleven.
Goed doordachte initiatieven daargelaten, zie ik opportunistische keuzes voor een mengvorm van onderzoekend en ontwerpend leren en op de inzet van 21e eeuwse vaardigheden gecombineerd met een smalle focus op techniek.

Technologie gaat verder: ondersteund door wetenschap, door kennis, uitgaand van verwondering en nieuwsgierigheid. Een integratie van verschillende componenten. Het is geen methode, het is geen apart vak. Maar om het goed aan te pakken dat is een vak apart. Meer weten? mail, of bel 06 28679408.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares